eHerkenning en CLIENT Export

eHerkenning en CLIENT Export

Vanaf 1 juli introduceert de RVO eHerkenning als identificatiemiddel voor alle diensten waarvoor tot dan de ABA-TAN werd gebruikt op het DR-loket. ABA-TAN zal door de RVO geleidelijk worden uitgefaseerd, echter uiterlijk 31 december 2014. CLIENT Export gebruikt het ABA-TAN en het DR-loket als voorportaal voor de dienstverlening.

CLIENT export zal gebruik blijven maken van het DR-loket totdat het eigen CLIENT-portal door DICTU is opgeleverd, echter voor het gebruik van het DR-loket en het nieuwe portal is eHerkenning het toekomstige identificatiemiddel.

Concreet betekent dat uw bedrijf om diensten te kunnen blijven gebruiken van de overheid genoodzaakt zal zijn een eHerkenningsmiddel aan te schaffen. Onderstaand wordt meer in detail de achtergrond en de voorgestelde werkwijze beschreven.

e-herkenning

Datum: 18 juli 2014
Betreft: Introductie eHerkenning voor transacties met NVWA

Geachte mevrouw/heer,

Vanaf 1 juli 2014 is het inloggen bij veel overheidsorganisaties en dus ook bij de NVWA gewijzigd. Vanaf dat moment is het voor steeds meer zakelijke transacties nodig om in te loggen via eHerkenning. Met eHerkenning is uw online dienstverlening veilig, betrouwbaar en eenvoudig geregeld.

Omdat uw bedrijf of organisatie in het verleden zaken heeft gedaan met de NVWA, adviseer ik u om eHerkenning aan te schaffen. U kunt dan zonder onderbreking uw NVWA- zaken veilig en betrouwbaar blijven afwikkelen via de NVWA-site.

Waarom eHerkenning?

Om het digitaal zaken doen met de overheid te vereenvoudigen wordt er vanaf 1 juli 2014 gewerkt met eHerkenning. Het grote voordeel is dat u op termijn met één inlogmiddel bij verschillende overheden terecht kunt. De vele inlognamen en wachtwoorden, die u nu gebruikt, kunnen dan vervallen. Een ander bijkomend voordeel is dat u uw adresgegevens niet steeds hoeft in te vullen. Ook het aanvragen van  allerlei diensten van de NVWA verloopt voor u als aanvrager veel eenvoudiger.

Welke formulieren?

Sinds 1 juli is het voor een tiental NVWA-formulieren al mogelijk om gebruik te maken van eHerkenning. Op de NVWA-site kunt u ze vinden. In de loop van het jaar zal ook CLIENT Export alleen nog maar via eHerkenning te gebruiken zijn. Daarom raad ik u aan om spoedig over te gaan tot het aanschaffen van een eHerkenningsmiddel voor uw bedrijf of organisatie.

Aanschaffen van een eHerkenningmiddel

De middelen voor eHerkenning worden door erkende marktpartijen aangeboden. Het ministerie van Economische Zaken biedt zelf geen eHerkenningsmiddel aan. Via www.eHerkenning.nl
kunt u nagaan welke aanbieders er zijn en welke prijzen zij hanteren: eherkenning.nl/bedrijven/eherkenningsmiddel-kopen/stap-3-keuzematrix.

Het gebruik

U kunt uw medewerkers onderscheiden bevoegdheden geven. Voor het zaken doen met de NVWA is veiligheidsniveau EH2+ vereist.
Tussen de aanvraag en het beschikbaarheid hebben van een eHerkenningsmiddel zitten vaak enkele dagen. Ik raad u daarom aan tijdig uw eHerkenning aan te schaffen. Des te eerder kunt u betrouwbaar, veilig en eenvoudig zaken blijven doen met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

Met vriendelijke groeten,
drs. Martin Boskamp
Directeur Klantcontactcentrum en Dienstverlening
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit