Uw feedback wordt gebruikt
Voor het onderzoek zijn 2.706 gebruikers van e-CertNL uitgenodigd om een online vragenlijst in te vullen. In totaal hebben 344 gebruikers (13%) de vragenlijst ingevuld. Dit is voldoende om te spreken van betrouwbare onderzoeksresultaten.
Hieronder is te zien hoe de respondenten zijn verdeeld over de sectoren binnen fytosanitair en veterinair. Dat geeft een beeld van welke bedrijven hebben deelgenomen. Het betreft een representatieve groep bedrijven, aangezien we in werkelijkheid redelijk dezelfde verhoudingen zien.
Sector waarin de deelnemende bedrijven het meest actief zijn
Sector | Aantal | Aandeel van totaal |
Bomen en jonge planten | 57 | 17% |
Exportverklaringen | 45 | 13% |
Aardappels, groente en fruit | 34 | 10% |
Fyto algemeen | 30 | 9% |
Levende have | 26 | 8% |
Diervoeder | 25 | 7% |
Snijbloemen en potplanten | 22 | 6% |
Zaaizaden | 21 | 6% |
Zuivel | 20 | 6% |
Veterinair algemeen | 19 | 6% |
Vlees en vleesproducten | 14 | 4% |
Free sale producten | 13 | 4% |
Vis | 8 | 2% |
Geleidebiljet vlees | 4 | 1% |
Fytosanitair restproduct | 3 | 1% |
Bestuivers en biologische bestrijders | 1 | 0% |
Freesale diervoeder | 1 | 0% |
Totaal | 344 | 100 |
Terugkoppeling gebruikersonderzoek
Respondenten overall best tevreden over e-CertNL
De gemiddelde algemene tevredenheid kwam uit op een 7,3 (schaal 1-10). Dit werd berekend aan de hand van deze verdeling van cijfers:
In 2020 en 2022 werden ook al gebruikersonderzoeken uitgevoerd en hoewel de vraagstelling deze keer iets afweek, hebben we waar beschikbaar de cijfers met elkaar vergeleken. Net als in de vorige metingen zijn gebruikers minder positief over de gebruiksvriendelijkheid en de begrijpelijkheid naarmate men e-CertNL minder vaak gebruikt. Gebruikers die dagelijks met het systeem werken zijn daarentegen kritischer over de beschikbaarheid en de snelheid van e-CertNL.
2023 | 2022 | 2020 | |
---|---|---|---|
Algemene beoordeling | Niet uitgevraagd | 7,0 | Niet uitgevraagd |
Snelheid | 7,4 | 6,7 | 6,8 |
Beschikbaarheid | 7,7 | 7,2 | 6,8 |
Gebruiksgemak/-vriendelijkheid | 6,9 | 6,4 | 6,5 |
Begrijpelijkheid | 6,7 | Niet uitgevraagd | Niet uitgevraagd |
Handleiding | 6,6 | 6,3 | 6,3 |
Helpdesk | Niet uitgevraagd | 7,0 | 7,0 |
Bijna een kwart van de gebruikers geeft aan functies of mogelijkheden te missen in e-CertNL
Er worden verschillende functies of mogelijkheden genoemd die nog ontbreken in e-CertNL. Respondenten die dagelijks met e-CertNL werken geven aanzienlijk vaker aan functies of mogelijkheden te missen (37%) dan de andere gebruikers. De volgende zaken worden wat vaker genoemd:
- systeem geeft niet aan waar foutmelding zit
- meer/duidelijker uitleg wat/hoe en waar het ingevuld moet worden
- meerdere productregels tegelijk verwijderen en volgorde productregels kunnen wijzigen
Sommige vragen van gebruikers hebben geleid tot persoonlijk contact om een bepaalde werking specifieker uit te leggen. Verder zijn de handleidingen hier en daar aangepast en uitgebreid met omschrijvingen. Ook waren er opmerkingen en vragen die nader onderzoek vergen door de Product owners. Vindt u niet wat u zoekt, neem dan contact op met de helpdesk. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om Feedback per pagina te geven in de applicatie.
Verbetersuggesties voor e-CertNL
In het onderzoek is ook gevraagd of men nog verbetersuggesties heeft voor e-CertNL. In totaal hebben 63 gebruikers antwoord gegeven op deze vraag.
De suggesties hebben vaak betrekking op het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van het systeem en het duidelijker maken wat waar ingevuld moet worden; dit is in lijn met de toelichtingen op het algemene oordeel over e-CertNL.
Het gebruikersonderzoek van 2022 en 2023 heeft bij het team e-CertNL geleid tot een serie verbetervoorstellen waarvan de eerste resultaten terugkeren in de Release notes. De release note wordt bij elke oplevering van de applicaties gepubliceerd, zie voor meer informatie de mogelijkheid van onze RSS-feed.