Inloggen
Inloggen via de website
Stap 1: Inloggen vanaf de startpagina van e-Cert.nl
Op de startpagina vindt u links in het blokje Direct naar de link om in te loggen. Kies Inloggen bij e-CertNL.

Stap 2: keuze voor inlogmethode
U komt op de pagina waarbij u 2 keuzes heeft:

- eHerkenning. U kiest deze optie als uw bedrijf staat ingeschreven bij de KVK. Daarnaast staat u bedrijf ook geregistreerd bij RVO en de NVWA.
- Anders inloggen. Buitenlandse bedrijven zonder KVK-nummer kiezen deze optie. Het bedrijf moet wel geregistreerd staan bij RVO en een ABA-inlogcode en wachtwoord hebben.
Stap 3a: inloggen met e-Herkenning
U gaat nu naar de website van eHerkenning. Kies in het eerste scherm bij “Maak een keuze” uw aanbieder voor eHerkenning. Kies vervolgens “Verder”.

In het volgende scherm vult u uw gebruikersnaam en wachtwoord in. Kies “Inloggen” om door te gaan.

Optie a: code via SMS
U ontvangt een SMS op het door u opgegeven telefoonnummer. Vul de code in en kies “Inloggen”.

Optie b: code via een token
Als u een token heeft, krijgt een ander scherm te zien waarin u een OTP-code invult. Kies vervolgens “Inloggen”.

Als u bent ingelogd ziet u uw machtigingen. Voor toegang tot e-CertNL moet u eHerkenning-toegang hebben voor de NVWA en voor mijn.rvo.nl. Klik op Uitvoeren om in te loggen.

Stap 3b: anders inloggen
Heeft u inloggegevens van ons gekregen? Dan kiest u bij stap 2 voor Anders inloggen. Vul uw gebruikerscode en wachtwoord in en klik op “Inloggen”.

Stap 4: vestiging kiezen
Als u bij uw eHerkenning aanbieder geregistreerd bent met alleen het KVK-nummer en hieronder meerdere vestigingen bekend zijn, dan krijgt u een scherm met een keuzelijst van de vestigingen waarmee u vooraanmeldingen kunt doen. Kies de juiste vestiging en daarna “Volgende”.

Stap 5: Kies de sector in het overzicht
U komt dan uit op het overzicht met de toepassingen voor alle sectoren. Als extra service vind u hier ook links naar de meest recente nieuwsberichten en eventuele meldingen. Kies bij het kopje “Overig” voor de juiste toepassing.

Inloggen als gemachtigde
Heeft een bedrijf u gemachtigd? Dan krijgt u een extra keuzelijst op het scherm onder het kopje Machtiging. Hier kiest u het bedrijf dat u heeft gemachtigd.
Op deze pagina vindt u ook de bedrijven die u zelf heeft gemachtigd om vooraanmeldingen namens u te doen. Als uw bedrijf geen machtigingen heeft afgegeven ziet u geen lijst met bedrijven.
Inloggen via de noodprocedure
Als inloggen niet lukt door bijvoorbeeld een storing, kunt u de noodprocedure gebruiken. Hierover staat altijd een bericht op E-cert.nl. Let op. Inloggen via de noodprocedure kan maar een paar keer per dag.Om de noodprocedure te gebruiken, moet u een wachtwoord opgeven. Dit doet u bij Beheren bedrijfsgegevens > wachtwoord voor noodprocedure.
Stap 1: Gegevens invullen
Ga naar https://e-certnl.minlnv.nl/authenticatie/noodprocedure en vul deze gegevens in:
- KVK-nummer (8 cijfers)
- Vestigingsnummer (12 cijfers)
- Beveiligingssleutel/Wachtwoord (deze heeft u zelf ingevuld bij Beheren bedrijfsgegevens)
- Kies uw sector en klik op “Volgende”

Stap 2: Code invullen
U krijgt een e-mail met een code die u invult bij Code. Kies daarna “Volgende” om te starten.

Let op
Elke keer als u inlogt, sturen wij een code naar alle e-mailadressen die u heeft ingevuld bij Beheren bedrijfsgegevens. De code is tijdelijk geldig en kunt u maar 1 keer gebruiken. Wilt u ook op een ander apparaat inloggen? Begin dan weer met stap 1.
De eerste keer inloggen (met controle op e-mailadres)
Als u voor de eerste keer inlogt bij e-CertNL vragen we contactgegevens van u. U vult bij Beveiligingssleutel ook een wachtwoord in. Bewaar dit wachtwoord goed. Deze heeft u nodig als er een storing is en u moet inloggen via de noodprocedure.
Stap 1: Contactgegevens en beveiligingssleutel

Stap 2: Berichten ontvangen
Na het invullen van uw contactgegevens, geeft u aan welke meldingen u wilt ontvangen. U geeft ook het e-mailadres(sen) op waarnaar wij de berichten mogen sturen. Voor het rVDM raden wij aan om eerst alle berichten te ontvangen. Zo voorkomt u dat u belangrijke meldingen mist. U kunt later bij Beheren bedrijfsgegevens de meldingen uitzetten die u niet nodig heeft. Daar kunt u ook de e-mailadressen aanpassen waarop u de berichten ontvangt.

Stap 3: controle van e-mail
U krijgt van ons een e-mail. Hiermee controleren we of uw e-mailadres klopt.

Als u een e-mail heeft ontvangen, klikt u op de link in de e-mail om de controle af te ronden. Heeft u geen e-mail ontvangen? Controleer dan of die tussen de ongewenste berichten staat. Is dat ook niet zo, dan kunt u opnieuw een e-mail laten versturen of uw e-mailadres aanpassen.